You can translate my blogg with Googles help :)

torsdag 10 juli 2014

ABC för etiskt kapital

ABC för etisk tillväxt

Eller: Då nya tankar,teorier,förslag på nya samhällslösningar för att tex skapa arbete eller mer balanserad,flerdimensionell tillväxt,väcker ej gehör hos läsare,blir kommenterade,diskuterade och på så sätt på sikt påverkar positivt till samhälls- och kulturutveckling,så kanske borde jag falla mig tillbaka till annan slags skrivande? I stället för att vara tänkare,en skribent- i stället för skribent,att fortsätta som en poet?

Till en vän

Du var en vän

en hund,men vän ändå

vid besök av din ägare och dig,

hälsade du mig enträget

hoppade upp,lyfte dina tassar på mina skuldror,

smekte mitt ansikte med din tunga,

andades djupt

vid promenader,då och då,

som jag gjorde för att hjälpa din ägare

som hade ej ork eller var upptagen med något annat

löpte du vid min sida,nosande blommar och mumsande växter-

är du en vegetarian,skrattade jag

nu är du borta,

någon-en granne? en illvillig medmänniska,makthavare?

efter att ha läst mitt annorlunda blogginlägg eller lyssnat på

vår kritiska samhällsdiskussion på balkongen,med din ägare,

anmält om dig-in kognito som detta samhälle börjat praktisera om

i sitt demokratibygge- så att

samhällsvakter kommit och meddelat om valet som gällt dig:

kärleksrelation avslutas,hunden ska avlivas eller ges bort till

en annan

utan argumentation,ansvarsavvägningar-

fysisk vård kanske kunnat vara bättre men

det var en kärleksfull relation

mellan dig och din deprimerade ägare,eller

med mig,besökaren och dig

men kärlek,det räcknas ju inte?

Du var mindre värd i kärlekens officiella korridorer,

lönebetaldas solidaritets krets,

ingen tog hänsyn till din röst eller känsla,hundsoldat

som hundar,i andra samhällen som är mindre vackra på ytan,

slaktas även människor

av de bättre vetande,de med större fysiskt kapital eller

fysiska skyddsskrifter,till de privilegierades bästa

eller demokratier

Vila i tid,min vän,

vi ses då jag gjort mitt,

din ovillkorliga kärlek växer i nästa livet,

etiskt kapital,med kumulativ ränta,

som marknadens konjunkturer kan ej erodera

hur mycket som än önskas eller tros

eller beslutas om med de auktoritetstroendes

röster

ditt etiska kapital använder jag som en del

av mitt-

tack för din kamp vid din ägares sida

för den tid som de privilegierade,rätt troende

ansåg den vara värd att gälla

för mig gäller den än min vän,

farväl och till återseende

Alternativ- ja,läs ovan.”Vi behöver rusta för en ny,god tid”.

Har du detta på din valsedel kära medborgaren/världsmedborgaren?

Lasse T. Laine,filosof-samhällsvetare,

entreprenör,konsult i F:a Vidorg (firman är passiv tv.)

Copyright © 2014 Vidorg. All rights reserved.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar